De Twee Bruggen-sfeer
Als we hem spreken komt hij net terug van zijn vrijdagochtendwandeling met zijn gasten. Een campingbaas die er (ondanks 180 man op de loonlijst) zelf met z’n gasten op uit trekt. Da’s typisch de Twee Bruggen. Hendrik-Jan: “Veel vakantieparken zijn aangesloten bij een grote keten. Wij willen dat niet. We zijn een eenling; een familiebedrijf dat nergens bij hoort. We zijn geen attractiepark waar je vermaakt wordt, maar een luxe vakantiepark waar je er zelf op uit trekt. Vroeg opstaan voor een wandeling, lekker eten, wellness, sport, spel, theater, creativiteit en muziek bij een vuurtje. Dat is De Twee Bruggen.”
Blijven verrassen
Hendrik-Jan legt uit dat het verrassingselement daarbij belangrijk is: “Zoals Sjoerd dat doet met spontane cadeautjes, de interne krant en Sinterklaas… Zo doen wij dat met de camping. Steeds wat nieuws.” En vernieuwen; dát doen ze bij de Twee Bruggen. Natuurlijk met het dondersmooie sport-, wellness- en zwempark dat in 2018 werd geopend, maar ook met de natuurlijke Buitenplaats, de nieuwe kampeerplekken, het pumptrackparcours, het groen, de wegen, de hypermoderne sanitairgebouwen, het wifinetwerk en de supermarkt. Allemaal fenomenale verbeteringen waar kampeerders zich nu duftig mee amuseren. Zo blijft De Twee Bruggen elk seizoen weer verrassen en kunnen wij er na de zomer weer mooi vedan.
Vertrouwen als basis
Buiten het kampeerseizoen werken we al een jaar of 12 met een paar man op ’t park. Hendrik-Jan: “Het team van Frielink zien we niet als externen. Die voelen eigen, gewoon een onderdeel van onze eigen technische dienst. En dat is denk ik de kracht van onze samenwerking. Die is echt op basis van vertrouwen. We vragen geen offertes, maar overleggen gewoon samen wat er gebeuren moet. En dat doen we.”
“In de handen spugen en gaan; dat werk.”
Samen creatief zijn
Het park is enorm; 35 hectare, of zelfs 75 hectare met de gepachte Slingeplas erbij. Toch kiest Hendrik Jan niet voor een landschapsarchitect: “Nee, dan worden we al snel zoals die grote landelijke ketens en dat is precies wat we níet willen. We kijken als gast. Op gevoel. Vinden we het zelf mooi, dan proberen we het. En wordt het niet mooi, dan veranderen we het weer. Zo passen we de camping continu aan naar de vraag van de gast. En de wens van onszelf. De jongens van Frielink denken steeds mee. Als ze iets zien dat beter kan of een idee hebben, dan noemen ze dat. En dat past hier goed, want een camping is een proces. Die is nooit af.”
Het Frielink DNA
Hendrik-Jan is enthousiast over dat wat hij “het Frielink-DNA” noemt. “Ja, wat is dat Frielink-DNA? Het zijn allemaal mensen van hier, echte aanpakkers en doorpakkers. In de handen spugen en gaan; dat werk. De jongens van Frielink zijn geen dramzakken met een negen tot vijf mentaliteit. Ze leggen rustig nog wat stenen na werktijd als dat de volgende dag een paar uur spaart. En ze denken mee. Die mix is voor mij het Frielink-DNA. Dat is iets dat jullie echt moeten zien vast te houden. Ik vind het knap dat dat ondanks jullie groei goed lijkt te lukken. Dat ligt denk ik ook wel aan Sjoerd. Hij gaat mee met de tijd en is enorm betrokken bij z’n team en klant. Ook hier komt hij vaak zelf even kijken. Dat is belangrijk. Mooi doorgaan zo!”